Nicolaikerk Utrecht

Nicolaikerk Utrecht

Verlichting voor:
Verlichting na:

De nieuw verlichte Nicolaikerk is op zestien februari jl. opgeleverd.

De Nicolaikerk is mede door beter licht en bedieningsgemak klaar voor de toekomst in multifuntioneel gebruik. Bijzonder is het dat het bijlichten door meerdere grote floodstralers van 1000W vanaf nu tot het verleden behoort bij evenementen en koor- en orkestuitvoeringen. Hiermee is ene besparing gerealiseers van meer dan € 20.000,-- op jaarbasis.

Dirigenten, koorleden en musici, verbonden aan deze kerk, spreken lovende woorden over de goede verlichting in deze kerk tijdens uitvoeringen. De lichtbeleving staat nu centraal. Ruimtelijk licht is verkregen door speciaal voor deze kerk ontwikkelde indirecte hanglampen met geïntegreerde basisverlichting die onafhankelijk van elkaar schakelbaar is.

's Avonds gaat een deel van de indirecte verlichting op het net van de stad Utrecht, daardoor worden de kosten van de energie gedrukt voor de PGU. Er straalt vanuit de kerk een imposant licht door de ramen naar buiten. Zelfs op het museum naast de kerk is het koor door weerspiegeling in de glazen entree goed waar te nemen door passanten.

Als blijk van waardering hebben de heer B. Bontan en de beheerster mevrouw J. Provily namens de Protestantse Gemeente Utrecht (PGU) het boek " Levende Monumenten" (Geschiedenis, instandhouding en hedendaags gebruik van Utrechtse binnenstadkerken) overhandigd aan de heer H.J. Vermeulen.