St. Jozefkerk te Leusden

De zogenoemde kachelpijpen vervangen door LED-verlichting

St. Jozefkerk te Leusden

Indrukwekkend licht in de RK St. Jozefkerk in Leusden.

Het is niet het licht dat we adviseren, maar juist de sfeer en dat is bovenmate goed gelukt.

Zo wordt het liturgisch interieur met twee downlights verlicht die samen een bijzonder homogeen lichtbeeld afgeven. Een uitzonderlijk gevoel ontstaat als er meerdere LED-lampen achter aan de wand worden bij geschakeld.  Het parochiebestuur is bijzonder in haar schik met dit nieuwe lichtconcept van Vermeulen Lichtarchitectuur.  Zo hebben zich de eerste afgevaardigden van kerkbesturen al aangemeld voor bezichtigingen van de kerk.

Met trots heeft het bestuur ons het licht middels een draadloos dimbaar besturingssysteem gedemonstreerd bij de afname van het project. Om stil van te worden als je alle facetten van het licht op je laat inwerken.

Het is dan niet het licht dat iets bij je losmaakt maar het algehele interieur.

Alle details komen naar voren van het kerkmeubilair en zonder dat er een woord gesproken is begint een beleving van een zodanige liturgische sfeer te ontstaan.

Op maat gefabriceerde reflectoren  geven licht daar waar het nodig is. De kleurweergave met een Ra-waarde van meer dan 90CRI komt goed tot haar recht op het donkere meubilair en de witte wanden van de kerk. Zonder enige vorm van verblinding wordt een uitermate hoog rendement afgegeven van meer dan 95%, volgens  een precies berekende uitstralingshoek.

Ondanks dat er in deze kerk geen gebruik gemaakt is van indirecte verlichting,  is het zwart eiken plafond zacht verlicht middels een geel warme gloed door reflectie van de vloer,  wanden en het meubilair.

Het betaalt zich voor onze opdrachtgevers nu dubbel en dwars uit, doordat zij op ons gewacht hebben, tot we klaar waren met het ontwikkelen van de meest innovatieve LED-verlichting.

De opmerking van architect Paul D. van Vliet uit Loosdrecht zullen wij nooit vergeten:

“Wanneer komt Vermeulen Lichtarchitectuur nu eindelijk eens met LED-verlichting voor kerken”.

Het jaar 2015 en begin 2016 is voor ons een innovatieve tijd geweest van research in LED-techniek en de daarbij behorende besturingstechniek, die uniek is in haar soort,  hebben meegenomen zodat  er in onze kerken nu ook storings- en knippervrij gedimd kan worden.

Reflectoren met facetten en lenzen met of zonder een dom (koepel) met verschillende graden hebben wij exclusief ter beschikking voor al onze kerkprojecten in Europa.

Doordat wij wekelijks persoonlijk contact hebben met ingenieurs die nauw betrokken zijn bij de productie van onze armaturen en wij daar al onze wensen kenbaar kunnen maken, en deze gerealise erd zien worden, kunnen we de prijs enorm drukken,  omdat we praktisch geen ontwikkelingskosten hebben. De meest geavanceerde meetapparatuur staat ons ter beschikking.

Dit alles heeft er toe geleid dat de St. Jozefkerk te Leusden de meest unieke LED-verlichting heeft in Nederland. Veel en goed licht instelbaar tegen extreem laag opgenomen vermogen aan Wattage.