Cunerakerk Rhenen

Cunerakerk Rhenen

Nieuw licht in Cunera kerk Rhenen

De Cunerakerk is de voornaamste kerk van Rhenen:

De Cunerakerk is de voornaamste kerk van Rhenen. Het is een relatief grote kerk, ontstaan dank zij het feit dat Rhenen in de Middeleeuwen een belangrijk bedevaartsoord was. De Pelgrims kwamen op de relieken van de Heilige Cunera af, die hier vanaf de achtste eeuw werden vereerd. De trots van de kerk is de 82 meter hoge toren. Bijzonder in het interieur zijn o.a. het fraaie oksaal in Renaissance-stijl van rond het jaar 1550 en een stenen koorafsluiting, versierd met symbolische voorstellingen en de koorbanken uit het jaar 1570.

De Cunerakerk, een kerk met een historische en sfeervolle locatie met allure:

De Cunerakerk is een schitterende laatgotische kerk met een goede akoestiek. Daarom is de kerk uitermate geschikt voor concerten en opnames zowel vocaal als instrumentaal. Maar ook mede door haar uniek aangepaste verlichting bent u daar ook welkom voor uw huwelijk, receptie, congres, lezing of andere bijeenkomst.

Op vrijdag 12 december 2014 is er weer een deel van de restauratie van de Cunera kerk in Rhenen afgerond, namelijk het compleet vernieuwde lichtplan dat door lichtarchitect Hendrik Jan Vermeulen is ontworpen. Het nieuwe lichtplan is een wezenlijk onderdeel om de multifunctionele inzetbaarheid van de kerk te kunnen waarborgen en de gebruiksmogelijkheden van de kerk uit te breiden.

KOSTENBESPARING

De hele verlichting in de kerk is aangepast aan de moderne tijd en de eisen die daarbij horen. Lichtarchitect Vermeulen werkt met duurzame verlichting, die kostenbesparend is en dankzij een ingenieus systeem gebruikt kan worden voor de verschillende gebruiksmomenten van de kerk. Een zondagse dienst heeft namelijk andere lichteisen dan een optreden van een koor of orkest in de kerk. Vanaf nu is de verlichting zeer snel en eenvoudig aan te passen aan het gebruiksdoel. Daarbij wordt het stroomverbruik aanzienlijk verminderd door de toepassing van uitgekiende verlichting die daarbij ook nog eens een lange levensduur heeft.

(foto's zijn gemaakt door monumenten fotograaf Leontine van Geffen - Lamers)